Jak zmierzyć efekty public relations?
Działań public relations nie można oceniać według ujednoliconej miary. Procesy, jakie zachodzą przy realizacji strategii działań komunikacyjnych, są wszechstronne i bardzo zróżnicowane, a zatem ich ewaluacja (czyli ocena efektywności) bywa skomplikowana i kosztowna.
Aby prawidłowo zmierzyć efekty public relations, odpowiednie czynności należy więc planować już na etapie przygotowania kampanii. Kampania taka musi mieć mierzalne cele, określone w taki sposób, by można było ocenić później, czy i w jakim stopniu zostały one osiągnięte.
Efektem działań PR mogą być na przykład:
- zmiana postrzegania organizacji przez jej otoczenie,
- przekonanie opinii publicznej do swoich racji,
- zdobycie zaufania lokalnej społeczności,
- zbudowanie pożądanego wizerunku danej organizacji, jej rozpoznawalności.
Aby je osiągnąć, agencja formułuje cele operacyjne – analizuje sytuację w przedsiębiorstwie i rekomenduje, jak ją zmienić. Dzięki takiej analizie agencja PR może wskazać braki w komunikacji i sformułować koncepcję działań, która te braki wyeliminuje. Agencja przedstawia organizacji konkretne projekty oraz definiuje sposób mierzenia ich efektywności.
Przedmiotem pomiaru efektywności działań public relations mogą być także:
- stopień zrozumienia danej problematyki (badania przeprowadzone „przed” i „po” kampanii pokażą, w jakim zakresie odbiorcy działań PR zrozumieli przekazy sformułowane przez organizację),
- zainteresowanie tematyką przedstawianą przez organizację,
- satysfakcja i akceptacja dla prowadzonych przez organizację działań.