Etyka w public relations
Nic odkrywczego nie znajdziemy w twierdzeniu, że etyka ważna jest w każdym zawodzie. Etyka zawsze odnosi się do ogólnie przyjętych norm i wartości funkcjonujących w danym społeczeństwie, organizacji czy środowisku.
Etyka jest jedną z podstawowych reguł prawdziwego PR, o którym należy pamiętać jako o narzędziu z jednej strony twórczym, z drugiej – mogącym działać destruktywnie (potocznie mówi się wówczas o „czarnym PR-ze“ – więcej w tekście „Czym jest czarny PR?“). Konsultanci agencji PR w swoich działaniach powinni kierować się interesem publicznym, a ich celem ma być budowanie zaufania do organizacji.
Etykę w public relations można próbować zdefiniować w kilku podstawowych zasadach, z których wiele znajdziemy w licznych kodeksach przyjętych przez członków organizacji i stowarzyszeń branży PR.
Są to także zasady bliskie ekspertom PRIMO:
- Stawiamy na uczciwość i rzetelność wobec naszych Klientów i adresatów działań public relations;
- Mówimy prawdę i nie rozpowszechniamy nieprawdziwych informacji;
- Nie podejmujemy działań, które mogą przynieść szkodę organizacji, na rzecz której realizujemy zadania PR;
- Jeśli doradzamy przedsiębiorstwom działającym w ramach jednej branży, to reprezentujemy interesy tylko tych organizacji, których działania nie pozostają w sprzeczności lub nie stanowią wzajemnej konkurencji;
- Dbamy o tajemnice obecnych i byłych Klientów naszej agencji oraz o ich dobra osobiste;
- Dbałość o dobra osobiste dotyczy także współpracowników naszych Klientów oraz adresatów działań public relations;
- W relacjach z dziennikarzami zachowujemy profesjonalizm – dostarczamy materiały prasowe opracowane według naszej najlepszej wiedzy i zgodne ze sztuką dziennikarską, zachowując jednocześnie prawo do zgodnego z prawem zakupu powierzchni reklamowej.