Co to jest public relations?
W powszechnym użyciu istnieje kilka lub nawet kilkanaście definicji public relations. Jedna z najpowszechniej stosowanych mówi, że to świadome, konsekwentne i planowe działania, których celem jest zbudowanie i utrzymanie pozytywnych relacji pomiędzy organizacją (np. firmą, instytucją publiczną, organizacją pożytku publicznego) a jej otoczeniem. Jako to ostatnie rozumiemy: klientów, pracowników danej firmy czy instytucji, osoby decyzyjne.
Do podstawowych działań public relations zaliczamy: media relations, komunikację kryzysową, public affairs, komunikację wewnętrzną, zarządzanie zmianą, CSR czy komunikację korporacyjną.
Korzyścią dla organizacji, która umiejętnie prowadzi działania public relations, może być wzrost sprzedaży jej produktów lub usług, pozyskanie nowych partnerów biznesowych, sponsorów lub donatorów, wzbudzenie zainteresowania mediów, a także zdobycie przychylności lokalnej społeczności dla prowadzonej działalności.
Odpowiedzialność za prowadzenie działań z zakresu public relations organizacja może powierzyć zatrudnionym specjalistom, którzy często korzystają ze wsparcia zewnętrznych ekspertów. Istnieje również inne rozwiązanie, w którym za całokształt działań public relations odpowiada agencja PR.